Haystack verovert de internationale markten met een enthousiaste ploeg
Marktonderzoeksbureau Haystack groeit snel en is volop aan het internationaliseren. Hun medewerkers zijn actief in een sector waar er geen ruimte is voor exuberante lonen, maar die toch veel engagement vraagt. Toen HR-manager Nath Slangen aan boord werd gehaald, introduceerde Haystack het happines-concept. Daarin wordt de aandacht gevestigd op ieders persoonlijke groei. Haystack riep de hulp in van Amazo-coaches Els en Gaston om een praktisch opleidingstraject uit te werken. Intussen verloopt de communicatie in het bedrijf stukken vlotter en is er meer motivatie om verder te groeien.
Geluk voorop
Nath Slangen: “We konden zo’n groot intern project onmogelijk zelf realiseren. Els en ik kenden elkaar als meter van Voka’s HR Plato-traject en ik wist dat ze de geschikte partner zou zijn.” Amazo startte een persoonlijk traject op voor zowel het management als de medewerkers. “We willen van leidinggevenden ondernemers maken die gelukkige teams aansturen”, legt Amazo-coach Els Demesmaeker uit.
De kracht van feedback
Collega Gaston Vanhaeren valt haar bij: “We versterkten de onderlinge samenhang van het managementteam. Ze leerden elkaar beter kennen door bijvoorbeeld gevoelige punten bespreekbaar te maken. Zo ontstond er een sterke vertrouwensbasis.” Amazo organiseerde daarnaast workshops om de leidinggevenden te leren hoe ze hun teams motiveren en coachen. Vanhaeren: “De mensen bij Haystack ontdekten de kracht van constructieve feedback. Ze kregen zo meer inzicht in hun eigen persoonlijkheid en die van hun collega’s.”
“Door samen met je collega’s iets te leren, versterk je niet enkel vaardigheden maar ook onderling vertrouwen. Als mensen weten wat hen drijft en wat hun kwaliteiten zijn, vertrekken ze vanuit hun sterkte en passie”, verduidelijkt Els Demesmaeker.
Als een team
Bij Haystack zagen ze door de begeleiding van Amazo positieve veranderingen. “Het project was verrijkender dan ik had gedacht”, zegt Ludovic Depoortere, CEO van Haystack. “Als CEO ervaar ik dat we nu sterker samen aan de kar trekken. De belangrijkste sleutel om je mensen te motiveren ligt bij jezelf. Als strategisch managementteam in een groeibedrijf bulk je van het initiatief maar je verliest soms uit het oog of iedereen wel mee is. Nu is er veel veranderd. Als leidinggevenden nemen we meer tijd om onze strategie en ideeën te communiceren en na te gaan of die voor iedereen helder zijn. We hebben ook meer het vertrouwen om opbouwende feedback te geven. De communicatie in ons bedrijf verloopt duidelijk beter.”
Coaches worden partners
De samenwerking met Amazo verliep zeer goed. Ze creëerden een sfeer van vertrouwen binnen het bedrijf. Depoortere: “Ik zie Amazo als een sterke tandem. Gaston als enthousiasmerende trainer en Els als persoonlijke coach die ook een totaalaanpak uitwerkt. Ze stellen zich op als partners van ons bedrijf, die meedenken, durven confronteren en bijsturen indien nodig.” Nath Slangen valt hem bij: “We spreken nu dezelfde taal en hebben meer begrip voor elkaar. We luisteren beter en we kunnen fijner ruziemaken.”