Munters verbetert interne samenwerking dankzij teamcoaching
Munters wil koploper zijn in energiezuinige luchtbehandeling en klimaatbeheersingstechnologie. Daarom investeren ze in een geoptimaliseerde interne samenwerking. Gelukkige medewerkers zorgen immers voor gelukkige klanten. Na de vorige, jaarlijkse teambeoordeling heeft Munters Amazo onder de arm genomen om hun managers bewuster te leren omgaan met de manier waarop ze een team aansturen en de impact daarvan op hun collega’s en teamleden.
Een betere teamwerking dankzij zelfkennis
Om succesvol samen te werken, is onderling vertrouwen essentieel. Weten dat je op je collega’s of verantwoordelijke kan rekenen, versterkt dat vertrouwen. Om elkaar zowel professioneel als persoonlijk beter te leren kennen, steekt Amazo tijdens de tweedaagse teambegeleiding van het managementteam van wal met een Myers-Briggs Type Indicator-opleiding (MBTI). “Binnen het managementteam hebben we ieders profiel met elkaar besproken en dat was enorm leerrijk. Als je weet hoe iemand in elkaar zit, begrijp je beter waarom die persoon op een bepaalde manier reageert en hoe je daar het beste mee omgaat”, vertelt Ludwig Cools, Business Unit Manager bij Munters.
Als je weet hoe iemand in elkaar zit, begrijp je beter waarom die persoon op een bepaalde manier reageert en hoe je daar het beste mee omgaat. – Ludwig Cools, Business Unit Manager Munters
Open communicatie en constructieve feedback
Door de verschillen tussen de teamleden te accepteren, is er bij Munters meer onderling begrip en ruimte voor directe, constructieve communicatie. Amazo toonde het managementteam hoe je moeilijke onderwerpen aansnijdt, hoe je omgaat met feedback en hoe je zelf opbouwende feedback geeft. De managers leerden actief te luisteren, de juiste vragen te stellen en meer feedback geven. Vroeger dachten ze vaker dat de andere het wel begrepen had. Nu herkennen ze situaties waarin dat misschien niet is gebeurd. Daardoor is er meer duidelijkheid over ieders rol, plichten en verwachtingspatronen.Cools: “Soms doe je iets zonder te beseffen welke invloed dat op anderen heeft. Mijn team heeft me erop gewezen dat ik hen soms te weinig houvast bied. Dat was confronterend, maar nu besef ik dat ik sommige medewerkers betere ondersteuning moet geven.”
Betere resultaten door gemeenschappelijke doelstellingen
Dankzij heldere communicatie vanuit het management bloeide iedereen wat meer open. “Iedere afdeling voor zich, dat werkt niet. We willen samen naar hetzelfde doel werken”, legt Cools uit. Voorheen beschikte niet elke afdeling over de juiste informatie om werk goed te doen of begrepen mensen elkaar verkeerd. “We hebben gemeenschappelijke doelstellingen geformuleerd en ieder zijn rol daarin explicieter gemaakt. Hierdoor ontstond een draagvlak waarbij onze medewerkers elkaar durven aanspreken over ieders domein. We sturen onze aanpak regelmatig bij waardoor we gestructureerd naar ons einddoel toe te werken.”
“Iedere afdeling voor zich, dat werkt niet. We willen samen naar hetzelfde doel werken”, legt Cools uit.
Nuchtere aanpak
Munters had van meet af aan vertrouwen in Amazo. “Amazo staat met beide voeten op de grond en biedt een sterke dienstverlening aan een goede prijskwaliteitverhouding. We zijn zeer tevreden over onze samenwerking en startten ondertussen een volgende project met hen”, besluit Cools.